close
تعليم

لـ.ــ.ـذة

لذة الانتقام الجزء الأول
قصة من نوع آخر واقعية وحط تحت واقعية مليون خط؟؟
انا مروة ٢٧ سنة متجوزة من حسام ٣٥ سنة زواج ما يشبهه تقليدي زي ما بنقؤل حسام شغال في شركة للبترول وهو كان صديق لاخي
الا متواجد معاه في نفس الشغل ومع كام زيارة لبيتنا شاف بالصدفة اختي الأكبر مني بسنة ونصف فقط وقرب المسافه بينا ده جعل بينا تشابهه كتير في مواصفاتها ومواصفاتي
هو شاف اختي في احد الايام وهو قاعد عندنا فالبيت مع أخي وبدأ يسأل هي مخطوبه والا لا
­وفي يوم أتقدم رسمي لخطبتها من ابي بس اختي كانت رافضة تماما هي تحب زميل ليها ومش بتحكي لحد عنه غيري انا
بابا قعد يخانق معاها كل يوم بسبب حسام ويقؤلها طيب ليه نقؤله لا هو مش ناقصه حاجه شغال وشقه ملك وشكله وسيم ايه ناقصه عشن نرفضه المهم اختي بكل الطرق رافضة
وبابا من باب اخر شايف انه عريس لقطة زي مابنقؤل وخايف يصغر في نظر الناس بعد ما عطي كلمه بينه وبين حسام وأخي كانت قعدة عالديق كدا قعدة الاتفاق الا هيا بتقؤل والله يا عمي انا حابب اخد بنتك واكون واحد من اهل بيتكم وابي رد عليه احنا هنلاقي احسن منك يابني انت تشرف بلد شوف اهلك عقبال ما اخد رأيي البنت ونحدد يوم نقرأ فيه الفاتحة
القعده كانت عبارة عن كدا
واختي راسها والف سيف ترفض والا تمشي علي راسها
بصيت لقيت ابويا دخل عليا قعد معي وقالي يابنتي اختك ممكن مسحورة وانا شايف ان حسام عريس كويس وفاتح بيت وشغال شغلانه حلوة وانا حابب اطمن عليكم قبل ما اموت ولو امك عايشه كنت سبتكم علي راحتكم إنما أنا هموت واسيبكم لمين بكرة اخوكي يتجوز ومش هتعرفو تقعدو معاه من مراته وعياله وانتم فالاخر مش ليكم غير بيت جوزكم
بقؤله تقصد ايه يا بابا
قالي انتي ذكية وفهمتي لوحدك اقصد ايه اهو
مشاء الله عليكي فكري فالموضوع ده بس عايزك تعطيني رد إيجابي أنشأ الله مش سلبي
انا بصراحة اتلغبط مش فاهمه ازعل ابويا والا اشوف اختي يمكن اقدر أقنعها
المهم قعدت تاني يوم مع اختي وبقؤلها متفكري وتصلي استخارة يمكن ربنا بعتلك خير معاه
قالتي بصي متحاوليش معي يامروة انتي عارفه ان بحكيلك علي كل حاجه وبعدين كلها اخر سنة لحبيبي ويجي يطلبني ونريح ابوكي خالص
بقؤلك ايه ايه رايك انتي يامروة ولا بتحبي ولا فيه حد في دماغك متفكري فيه حسام ده وبما انك شيفاه مناسب وبن حلال
قلتها انتي اكيد مجنونة ازاي وهو شافك انتي قالتي ياهبلة هو لحق يشوفني اصلا ولا يتأكد مني ده يدوب شافني مرة وحده لمده اقل من لحظه كان بيرن جرس الباب طلعت فتحتله دخل غرفه اخوكي بس ولا كلمني ولا كلمته ولا لحق حتي يأكد فيا ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­استني استني يابابا يابابا وفجاءة تنادي علي بابا تعال تعال بسرعه ايه رايك ياسيدي بما انك شايفه عريس لقطة ان مروة موافقه هي عليه وانا اقؤلها بس يامجنونه ايه الا بتقؤليه ده
بابا رد. قال اها طيب منا اصلا دخلت كلمتها لما لقيت دماغك حجر وقؤلت هي ذكية.. كتكم وكسة انتم الاتنين بصو بقا العريس ده مش طالع من البيت غير بوحده منكم اتصرفو بقا ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .
وراح بابا خارج
وانا اتجننت منهم ومش عارفه اعمل ايه اختي قالتي بصي انتي معك الاسبوع كله لسه فكري فيه وانا عارفه قلبك فاضي تبقي هتحني ليه وخير البر بقي ياوميرو
المهم انا خلاص بدأت اتأقلم علي كلام بابا ليا وعشن يحس انه مرتاح قؤلت لبابا تاني يوم علي طول يا بابا انا موافقه
ضحك وقالي اها طيب الصبر لسه معنا اسبوع حسب الاتفاق مع حسام قؤلته ماشي بس انا بس حبيت اعرفك عشن تطمن ومتزعلش قالي حاضر انا يابنتي عايزكم اسعد بنات فالدنيا
وعدي يومين كمان وبابا اتصل بحسام وقاله ابسط ياعم العروسه موافقة شوف بقا هتعمل انت ايه وعرفني
رد حسام بجد ياعمي فرحتني طيب ايه رايك يوم الجمعة الجايه الا بعد بكرة علي معادنا نجي نقرأ الفاتحه واجيب اهلي بابا قاله مفيش مشكله اتفقنا وقفل معاه
جينا الجمعة وبدأ الخوف يدق في قلبي وبدأت احس انفاسي مخطوفه وملغبطة وحاسه بحاجه مش طبيعيه فيا من اول اليوم لحد ما جه معاد وصول حسام وأهله
وصلنا الجزء الأول لحد ما جة معاد الخطوبة ونفس اليوم الا جي فيه حسام يقرأ الفاتحة مع بابا وجايب اهلة معاة
وانا بدأت احس بخوف ورعشة من اول اليوم حاسة ان ممكن تحصل حاجه تزعل بابا او تجرح مشاعري لاني مش انا العروسة المقصودة للعريس وده الا كان مخوفني جداا
وفجاءة الباب يخبط واذا هو حسام وأهله وصلو وانا كنت خلاص هيغم عليا لما اختي دخلت عندي تقؤلي قومي البسي يا ميرو العريس وصل­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­
يلا عشن نخدم عليهم مع بعض وقعدت تقؤيني بالكلام وتقؤلي بقؤالك ايه عادي يعني كل شئ بيكون نصيب في الحجات دي قؤمي واذا رفض في داهية
يلا يا بت قؤمي اظبطي نفسك كدا وتعالي
عقبال ما لبست وبدأت اجهز عصائر وحلويات كانو متفقين علي كل حاجة وقراؤ الفاتحة كمانبدون حتي ما ادخل عليهم كانت اختي الا بتقدم ليهم العصير
­ ­وفجاءة ام حسام قالت اها اومال فين العروسه يا حسام وانا سمعت كدا واتنفضت من مكاني عايزة اهرب من البيت ردت اختي قالت موجودة لحظه وتيجي وحسام شاف اختي بتقؤل كدا وبدأ يتغير لون وشه
ويتلك فالكلام ومش عارف يرد علي أمة. وانا واقفه قريب من ستار الصالون ومتابعة كل شئ بيحصل
اخدت طبق شوكلاتة ودخلت بيه عليهم واختي قالت اهئ جت العروسه
وأم حسام تقؤل مشاء الله قمر تعالي سلمي عليا دانا هبقي احلا حماتك فالدنيا وتضحك
وحسام ذاد القلق بس مش عايز يتكلم
فأنا خرجت بسرعة مكسوفة
وبدأت اتابع من بعيد الا هيحصل كنت حاسه حسام هيقؤل لا دي مش هي العروسه وياخد اهله ويمشو
بس محصلش وياريتة كان حصل بس الحمد الله
طبعا بدأت العلاقة تقرب بيني وبين حسام اكتر واكتر وكل ما يقعد معي احسه عايز يقؤلي حاجه بس مش عارف
وبدأ يحبني ويتاقلم معي وقربنا اكتر وانا كمان حبيتة
واتفقنا خلاص علي معاد الزواج
واتزوجنا وقعدنا في شقتة الجديدة الا هي بعيدة عن أمة وعن اهله واصبحنا اسعد زوجين فالبداية
وبعد زواجي بسنة اختي كمان اتزوجت حبيبها الا كانت تحبه ومنتظراة
وبدأ حسام يقلق بسبب الخلفه وتأخير الخلفه ومن هنا بدأت المشاكل بينا
وبابا دخل في مرض شديد قعد يعاني منه لحد ما مات
واهدنا انا واختي حقنا فالميراث
وأخي اتزوج وبعد مرور حوالي ٣ سنين
انا بدأت أشك في حسام انه بيخوني ديمنا يسهر برة ويرجع متأخر
وبعض الايام يرجع سكران
وكل ما اجي اتناقش معاه يهرب مني
وقعدت اشتكي لا اخويا قالي هو راجل ومسؤل عن نفسه انا مينفعش أتدخل في حياتة
قؤلت لاخي بس ريحني لو تعرف هو بيسهر مع حريم والا لا. مانت صحبه وعارف اكيد اخبارة
قالي لا انا من بعد ما اتزوجت انا ومش بخرج من البيت غير للشغل والله حتي ما بعرف عن حسام حاجه من يوم ما اتنقل هو في مكان تاني للشغل
قؤلته طيب متشكرين
المهم بدأت انا اتجسس علي تلفونه واتابعه بس للاسف مكنتش بعرف افتح تلفونه…
قؤلته طيب متشكرين
المهم بدأت انا اتجسس علي تلفونه واتابعه بس للاسف مكنتش بعرف افتح تلفونه
ومع الوقت أصبح لا يطيقني حتي معاه فالسرير بعد ما كان فالاسبوع مرتين وتلات مرات يجامعني أصبح لا يبالي كل أسبوعين مرة
ومهمها كنت البس ليه واتشيك وعمري ما قصرت معاه في شئ أصبح يتجاهلني تماما
بالشهر ما يلمسني ومعظم وقتة يرجع من برة سكران
­ ­­وفي يوم انتظرتة باليل كنت واقفه في البلكونه وطافية النور
واتفاجي به يدخل عمارة قصاد بيتنا
بحث عن الموضوع وعرفت انه بيعرف وحده جارتنا فالعمارة دي مطلقه وعايشه لوحدها في شقهتا
ولما واجهتة اتهرب وقالي ده واحد صحبي ساكن فيها وبدخل عنده نشرب سجارتين وامشي
ومع الوقت قؤلت اروح أزور اختي وافضفض معاها في الا بيحصل
روحت عند اختي حكتلها وقعدت تقؤلي معلش مع الوقت هيتعدل وكلام من الخواطر ده
المهم انا اتاخرت عند اختي اتصل عليا بيقؤلي ايه مش هتيجي والا ايه قلتله لا انا هنام مع اختي النهاردة… كنت حابه اختبرة هيقدر علي غيابي والا لا. ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­
رد قالي اوك براحتك انا كمان عندي شغل واحتمال اتأخر او انام هنا فالشغل
سلام
ملحقتش ارد عليه
بقؤل لاختي شوفي ردة عليا ازاي قالتلي بقؤلك ايه انا كمان جوزي فتحو فرع جديد النهارد فالشغل واتصل عليا قالي ممكن انام فالشغل او اتأخر لانه افتتاح وحفله وكدا
ايه رايك تنامي هنا وتكبري دماغك
قلتلها لا ياختي معرفش انام غير في مكاني انا خارجه همشي قبل المواصلات ما تقل من الطريق
وقومت ماشيه من عندها علي بيتي
وبفتح باب شقتي مش عايز يفتح فيه مفتاح فالباب من جوة بيصدر في مفتاحي
قعدت اخبط عالباب لقيت حسام فتح لابس روب النوم بدون ملابس داخليه ويكلمني بخوف حسيت فيه حد فالشقه قعدت اجري في كل مكان فالشقه لقيت هي جارتنا دي مستخبيه في الحمام ضربت صوت وشتيمه وفجئة حسام يضربني ويخر جني برة ويقفل الشقه ويقؤلي امشي مش عايزك
قعدت منهارة برة البيت من العياط وبعد كدا خدت قرار وروحت راجعة عند اختي منهارة كانت نامت مكانها في الصاله زي منا كنت سيباها اتخضت عليا وقالتلي بصي انتي متحكيش اي كلام دلوقت وانتي منهارة كدا ادخلي هتلاقي مهدئ أعصاب في درج الثلاجة خدي منه وادخلي مكاني جوة عالسرير ونامي للصبح نقؤم نشوف حل ونتصل علي اخوكي يتصرف معاه ويكون جوزي كمان رجع ونشوف حل
بقؤلها خلاص قؤمي نامي انتي جوة وانا انام هنا احسن جوزك يجي ويزعل قالتلي بقؤلك هو مش جي هينام برة بقؤلك فيه حفلة وهو بيحب الهيصة اصلا دا مصدق
ادخلي انتي غيري لبسك ده والبسي اي بيجامة من بتوعي لحد بكرة الصباح رباح­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .
وفعلا دخلت في سريرها من التعب والعياط والانهيار
اترميت عالسرير ما حسيت بنفسي
وفجئة جوزها يرجع يفتح بمفتاحة الشقه وهي نايمة في الصالة وهو مش اخد باله ان فيه حد في الصالة
وفجئة دخل عليا وانا فالسرير ونام جنبي علي اساس اني انا اختي مراتة
وانا حسيتة سكران كنت شامة ريحته الخمرة خارجه منه بس هو نام علي حرف السرير­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .
وانا قؤلت في نفسي ايه المصيبه الا انا فيها دي بقا خايفه اقؤم اجري من جنبه يقؤل لاختي انتي ليه وليه ويبقي انا سبب المشاكل
قؤلت في نفسي هو كدا كدا سكران هغفل بسرعه واتسحب بهدؤء من جنبه وخلاص واصحي اختي نبدل الأماكن وخلاص واتفاجئ به يلف وشه عليا ويبدأ في…..
واتفاجئ به يلف وشه ليا ويبدأ يمشي ايدة عليا ويحضني وعندما شميت ريحة فمة وعرفت انه بالفعل لا يعلم مين انا
الشيطان فكرني بخيانة زوجي لي وبدأ يوسوس لي بأن ارد اعتباري ومع لذة الانتقام من زوجي تركت نفسي ليه حتي أصبحت بين طلوعه بكامل جسمي ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­
وانتهي من العلاقة وأصبح الصباح بينما كنت في المطبخ واختي خارج البيت تشتري طلبات الفطار دخل جوزها يقؤلي ع فكرة كنت عارف انك انتي وانا انصدمت بس هو قالي انا هعتبر سرك كبير بدون خو ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ وحكيت ليه كل إلا كنت اقصده هو انتقام من خيانة زوجي لي وانا اليوم أشعر بالندم الشديد
انتهت القصه مع كتمان السر بين زوج اختي وبيني ورجعت لزوجي تاني بس زوجي مش عايز يتغير انا ديمنا بشعر بقله كرامتي معاه وفي نفس الوقت يعتبر معنديش مكان ألجأ اليه بيت اخويا وصعب بعد ما قسمنا الميراث وبيت اختي التاني صعب بعد الا حصل من جوزها معي هصبح سلعة ليه واختي تدمر ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .
وانا في حيرة الان
ومش عارفه الا عملتة ده صح والا غلط انا حياتي بقيت اسود من الاول

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى